اسلایدر

پروازی بی بازگشت! - بردبری
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

هفتم مهر 1360 هجری خورشیدی، پس از اینکه حصر آبادان شکسته شد، فرماندهان غیور این عملیات سرلشکر فلاحی (رییس ستاد مشترک ارتش، سرلشکر یوسف کلاهدوز (قائم مقام سپاه پاسداران)، سرلشکر سید موسی نامجو (وزیر دفاع)، سرلشکر فکوری (‌مشاور جانشین رییس ستاد مشترک ارتش) و سرلشکر جهان‌آرا (‌فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر و آبادان) به همراه 49 تن از رزمندگان اسلام برای ارایه گزارش عملیات موفقیت آمیز ثامن الائمه به امام خمینی(ره) با یک فروند هواپیمای سی ـ130 عازم تهران شدند.
ناگهان در نزدیکی تهران در جنوب غربی کهریزک هواپیما، دچار سانحه و هر چهار موتور هواپیما هم زمان خاموش شد. طبق گزارش هایی که از این واقعه بر جای مانده است، خلبان تلاش فراوانی کرد تا هواپیما را در همان منطقه به زمین بنشاند اما چرخ‌های هواپیما بوسیله دستگیره دستی باز شد و هواپیما در زمین ناهمواری فرود آمد و پس از طی مسافتی، در نقطه‌ای متوقف و بال چپ هواپیما به زمین اصابت کرد. در این زمان هواپیما آتش گرفت و تمامی سرنشینان آن پرواز به درجه شهادت نائل آمدند.
در سی و دومین سالروز این حادثه با شرح مختصری از زندگینامه این فرماندهان غیور یاد و خاطره آنان را گرامی می داریم :

** شهید سردار سر لشکرمحمد علی جهان آرا
--------------------------------------------------
محمد علی جهان آرا در سال 1333 هجری خورشیدی در خرمشهر به دنیا آمد و در ایام نوجوانی مبارزه خود را علیه بیدادگرهای رژیم پهلوی آغاز کرد و ازسوی رژیم پهلوی شناسایی و دستگیر شد، پس از آزادی از زندان فعالیت های خود را با شدت و آگاهی بیشتر دنبال کرد و پرتلاش تر از گذشته قدم به میدان مبارزه با رژیم ستم شاهی گذاشت. با پیروزی انقلاب اسلامی و هنگامی که سپاه پاسداران خرمشهر تشکیل شد، جهان آرا در شکل گیری آن نقش فعال و اساسی داشت. مسوولیت واحد عملیات را به عهده گرفت و سپس به فرماندهی سپاه خرمشهر منصوب شد.
با یورش ددمنشانه ارتش صدام به میهن اسلامی، شهید جهان آرا با هماهنگی پاسداران و جوانان مومن خرمشهری به دفاع از شهر پرداخت. او مدت 45 روز در خرمشهر که همه جای آن را آتش و خون گرفته بود به مقاومت پرداخت. پس از سقوط خرمشهر، وی اقدام به سازماندهی مجدد و انسجام نیروهای موجود کرد و پس از مدتی به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اهواز و سرپرستی ستاد منطقه 8 منصوب و پس از عملیات موفق آزاد سازی آبادان شهد شیرین شهادت را نوشید.

** شهید امیر سرلشکر ولی الله فلاحی
----------------------------------------
ولی الله فلاحی در سال 1310 خورشیدی در طالقان چشم به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در طالقان و تهران گذراند و پس از اخذ دیپلم از دبیرستان نظام، وارد دانشکده افسری شد و با درجه ستوان دومی فارغ التحصیل و کار خود را در نیروی زمینی شروع کرد و به علت لیاقت و شایستگی هایی که از خود نشان می داد به درجه سرتیپی رسید. با این وصف از سال 1330 تا 1352، به علت فعالیت علیه رژیم پهلوی، چهار بار به زندان افتاد. او از آغاز جنگ تحمیلی هم در جبهه های حق علیه باطل حضور داشت. او افسری فعال و زحمت کش و عاشق خدمت به میهن اسلامی بود وتا آن جایی که در توان داشت، سعی می کرد هماهنگی لازم را بین ارتش و سایر نیروهای مسلح از جمله سپاه پاسداران و دیگر نیروهای مردمی به وجود آورد و سرانجام بعد از عملیات ثامن الائمه در پروازی بی بازگشت، به دیدار دوست شتافت.

** شهید سرلشکر سید موسی نامجو
-----------------------------------------
سید موسی نامجو در سال 1317هجری خورشیدی، در بندر انزلی متولد شد و پس از اتمام تحصیلات متوسطه به دانشکده افسری راه یافت و این دوره را با موفقیت به پایان رساند. سپس وارد دانشکده نقشه برداری شد و در زمان پیروزی انقلاب، عضو هیات علمی دانشکده افسری بود و به سمت فرماندهی دانشکده منصوب و پس از شهادت دکتر چمران به عنوان نماینده امام(ره) در شورای عالی دفاع انتخاب شد و سپس به عنوان وزیر دفاع به کابینه شهید باهنر راه یافت. وی یک سرباز برجسته اسلام و سراپای وجودش اعتقاد به قرآن، اسلام و خط رهبری بود و مخلصانه و صادقانه و بدون تظاهر کار می کرد.
وی نیز پس از شکسته شدن حصر آبادان در پروازی بی فرود ردای شهادت برازنده قامت رعنای او شد.

** شهید سردار سرلشکر یوسف کلاهدوز
--------------------------------------------
یوسف کلاهدوز دراول دی 1325هجری خورشیدی در قوچان پا به عرصه گیتی نهاد و دوره دبستان و دبیرستان را در همان شهر به پایان رساند و پس از اخذ دیپلم به دانشکده افسری رفت و سپس به مدت هفت سال در شیراز مشغول خدمت رسانی بود، او به همراه شهید نامجو در گروهی که داخل ارتش علیه شاه معدوم و دستگاه او سازمان یافته بود، فعالیت داشت. کلاهدوز، پس از پیروزی انقلاب اسلامی جزو بنیان گذاران سپاه پاسداران بود و تا قبل از شهادت در رده های مختلف این نیرو مسوولیت داشت که آخرین سمت وی قائم مقام سپاه پاسداران بود. وی فردی معتقد و موثر در نزدیکی و به هم پیوستگی ارتش و سپاه بود او نیز در این روز رفتن را به ماندن ترجیح داد.

** شهید امیر سرلشکر جواد فکوری
---------------------------------------
جواد فکوری در سال 1317 هجری خورشیدی، در تبریز به دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلات متوسطه، وارد دانشکده خلبانی شد و این دوره را با موفقیت به پایان رساند. او هم چنین دوره های تکمیلی خلبانی، مدیریت خلبانی(اف 4) فرماندهی گردان هوایی و فرماندهی ستاد را با موفقیت طی کرد. شهید در تمام دوران خدمتش در ارتش، به عنوان فردی مذهبی و قاطع شناخته می شد و به همین علت پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسوولیت پست های فرماندهی پشتیبانی پایگاه دوم شکاری، سپس فرماندهی پایگاه و فرماندهی پایگاه یکم شکاری، معاون عملیاتی نیروی هوایی و فرماندهی نیروی هوایی را به ترتیب بر عهده داشت. هم چنین پس از تشکیل کابینه شهید رجایی با حفظ سمت فرماندهی نیروی هوایی، به عنوان وزیر دفاع برگزیده و پس از چندی به سمت جانشینی رییس ستاد مشترک انتخاب شد و پس عملیات ثامن الائمه همراه با یارانش پرواز آخر را به سر منزل مقصود تجربه کرد.

امام خمینی(ره) پس از اطلاع از این رویداد در پیامی ضمن خدمتگزار خواندن این شهیدان فرمودند: با کمال تاثر و تاسف خبر دلخراش سانحه هوایی یک فروند هواپیمای نیروی هوایی که حامل شهدا و مجروحین جنگ اخیر بود و منجر به شهادت جمعی از خدمت گزاران به اسلام و ملت شهیدپرور ایران گردید، که در بین آنان تیمسار سرلشکر ولی ا...فلاحی، تیمسار سرتیپ نامجو، تیمسار سرتیپ فکوری و آقای کلاهدوز بودند، واصل گردید. اینان خدمتگزاران رشید و متعهدی بودند که در انقلاب و پس از انقلاب با سرافرازی و شجاعت در راه هدف و در حال خدمت به میهن اسلامی به جوار رحمت حق تعالی شتافتند. امید است که پس از پیروزی شرافت آفرین برای ملت و پس از زحمات طاقت فرسا در راه هدف و عقیده، رو سفید و سرافراز به پیشگاه مقدس ربوبی وارد و مورد رحمت خاصه واقع شوند

امروز سی و دوسال از این واقعه می گذرد اما خاطره این پرواز بی بازگشت برای همیشه در تاریخ این مرز و بوم ماندگار است چرا که در آن دلیر مردانی آزاده، عاشقانه به آسمان کوچ کردند.
اطلاع**9131**1673






تاریخ : یکشنبه 92/7/7 | 10:28 صبح | نویسنده : ذبیح الله محمدی بردبری | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ظاهر